جامعه معلولین شهرستان بافق | jmbafgh.ir

امروز : پنج شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ [2017/10/19]
ارتباط با ما
نظرات و درخواست ها
دیگر خبر ها
پیوند ها
کد خبر: 606
تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳

مسابقه شماره ۴
مسابقه ای به مناسبت ۲۳مهرماه (روز جهانی نابینایان) :
به دنبال سلسله مسابقات برگزار شده ازسوی جامعه معلولین بافق به مناسبت های مختلف درنظر داریم مسابقه شماره ۴ به مناسبت ۲۳مهرماه (روز جهانی نابینایان) با هدف آشنایی بیشتر مردم با توانایی های یک فرد نابینا برگزار نماییم.
سئوال مسابقه:
۱- توانایی های یک فرد نابینا در زمینه های فردی و اجتماعی چیست؟
۲- پیشنهادات نوآورانه شما برای اشتغال یک فرد نابینا چیست؟

شما می توانید پاسخ سوالات را تا تاریخ ۱۰ آبان ماه برای ما ارسال نمایید.
به سه نفر که بهترین و کاملترین جواب را ارسال نمایند به هرنفر مبلغ ۷۰هزار تومان اهداء خواهد گردید.


ارسال نظر :

24 پاسخ به “مسابقه (( روز عصای سفید)) مسابقه شماره ۴٫”

  1. مریم گفت:

    سلام،
    این موضوع که درباره نابینایان مطرح شده ،به نظرمن خیلی مهمتراست،چون نابینایان دربرخوردبادنیا اطراف خودتاحدزیادی پیچیدگی،وابهام بیشتری دارند،وکمک به آنهانیازمنددیک عزم جدی مردمی برای به وجودآوردن فرهنگ مناسب درجامعه میباشد،،،
    باتشکر،،،،

  2. ۱-بسیاری بر این باورند که از دست دادن حس بینایی از سخت ترین نوع معلولیتها می باشد چون فرد نابینا باری بر دوش جامعه است در حالیکه عده ای دیگر نابینایان را دارای تواناییهای فوق العاده می دانند که اگر درس از آنها استفاده شود فرد نابینا نه تنها سر بار نیست بلکه می تواند به عنوان یک نیروی کاری به رشد ترقی جامعه کمک کند. بساری از همین نابینایان به وجود نابینایی در بسارس از زمینه ها از جمله خفظ قران .رتبه های برتر درسی وهمچنین اراده بهتر زندگی فردی قابل مشاهده هستند
    ۲-استعداد ها ی نابینایان می بایست در راستای رشد و بالندگی کشور مورد استفاده قرار گیرد، نشریاتی برای تمام گروههای سنی نابینایان چاپ شود و رسانه های شنیداری و در صورت امکان رسانه ای تخصصی برای نابینایان نخبه و دانشجو ایجاد شود،درپیاده روها مکانی برای تردد نابینایان ساخته شود، در نمایشگاهایی مثل نمایشگاه کتاب، مطبوعات و دهها نمایشگاه های فرهنگی دیگر بخش هایی برای نابینایان تدارک دیده شود.

  3. ۱-متاسفانه سطح فرهنگی مردم در برخی شهرستانها و به خصوص روستاها به گونه ای است که منجر به منزوی شدن کودکان نابینا می شود و این در حالی است که خانواده ها باید در صورت داشتن کودک نابینا به توانایی های او توجه داشته باشند و تحصیل و علم آموزی کودک نابینای خود را جدی بگیرند.بسیاری از کودکان نابینا، افرادی با ضریب هوشی بسیار بالا و باهوش هستند و لازم است تا نهادهای مسئول شرایطی را فراهم کرده که این کودکان بتوانند به راحتی تحصیل کرده و به استعدادهای آنان نیز توجه شود.
    ۲-مرحله اول: بررسی زمینه های شغلی ایجاد بستر های مناسب برای اشتغال نابینایان.

    مرحله دوم: بررسی عوامل موثر در مشاوره حرفه ای و شغل نابینایان.

    مرحله سوم: توانبخشی حرفه ای و تخصصی نابینایان.

    مرحله چهارم: حمایت و پشتیبانی از نابینایان

  4. ۱-نابینایان افرادی هستند که زندگی را به خوبی با انگشتان خویش یافته اند و بر توانایی های خود تکیه دارند. روشن دلان هرچند چشمانشان خاموش است، اما توانایی لمس و درک روشنایی هایی را پیدا کرده اند که بسیاری از افراد بینا به چنین توانایی دست نیافته اند.
    نابینایان به نگاه ترحم آمیز ما نیازی ندارند بلکه دوست دارند به توانایی های آنان توجه داشته باشیم و بدانیم که آنها از استعدادهای زیادی برخوردار هستند.
    همه نابینایان را به یک چشم نباید نگاه کرد. آنها دارای خصوصیات اخلاقی، فکری و فرهنگی متفاوتی هستند و همین امر مارا ملزم می کند که با این عزیزان با درایت بیشتری ارتباط برقرار کنیم.

    ۲-از آنجا که در حال حاضر بیشتر پروژه ها و فعالیت های خدماتی ، صنعتی و عمرانی به وسیله کامپیوترها برنامه ریزی می شوند و با توجه به نرم افزارهای موجود در کامپیوتر ها مانند:(جاوز- کرزوایل) jawz- kurzweil که برای تبدیل علائم تصویری و نوشتاری به اصوات صوتی بکار می رود. می توان گفت که نابینایان و کم بینایان با آموزش مناسب می توانند به راحتی از مسئولییت انجام بسیاری از مسائل موجود در بخشهای مختلف اقتصادی جامعه ، سربلند بیرون آیند . همچنین با وارد شدن دستگاه های تمام اتوماتیک تولیدی و مونتاژ در عرصه صنعت مانند دستگاه های تراش (CNC) و … می توان از نابینایان و کم بینایان در عرصه اپراتوری دستگاه های تولیدی نیز استفاده کرد . بنابراین پیشنهاد میگردد که سازمان فنی و حرفه ای کشور در راستای توانمدسازی حرفه ای نابینایان و کم بینایان اقدام به تأسیس واحدهای آموزش فنی و حرفه ای برای آنان نماید. تا با آموزش مناسب نابینایان و کم بینایان و با استفاده از تکنولوژیهای جدید و نرم افزارهای موجود، آنان را برای ورود به عرصه های مختلف شغلی در جامعه، آماده کنند

  5. ۱-نابینا تنها یک مشکل دارد و آن اینکه نمی‌بیند ولی سایر حواس او بسیار دقیق کار می‌کند؛ هرچنداین موضوع محدودیت هایی را به او تحمیل می کند؛ اما یقین داشته باشید که به کمک فناوری های جدید و تلاش خود آنها ،این محدودیت‌ها بسیار کمتر به چشم می‌آیند
    افراد نابینا توانایی های بالایی در استفاده از حواس باقی مانده خود را به منظور جبران از دست دادن بینایی شان پرورش می دهند. مهارت های برتر آنان در انجام وظایف مربوط به لمس کردن و شنوایی آنان در آزمایش های بسياری مستند گرديده است
    ۲-یکی از روشهای مفید برای اشتغال نابینایان و کم بینایان تشکیل شرکتهای تعاونی توسط خود نابینایان و کم بینایان می باشد تا از این طریق آنان وارد عرصه تولید و اشتغال کشور گردیده و فعالیت اقتصادی انجام دهند. بنابراین پیشنهاد می گردد وزارت تعاون ، تسهیلات و امتیازات ویژه ای را برای حمایت از تشکیل تعاونیهای کاری و شغلی معلولین و بویژه نابینایان و کم بینایان درنظر بگیرد.

  6. ۱-امروزه با پیشرفت علم همه نابینایان با طی نمودن مدارج و مدارک عالی فاصله بین یک فرد نابینا و فردی عادی به صفر رسیده
    آن چه انسان را به اوج موفقیت می رساند، گوهراراده،خواستن و تلاش است.معلولیت،مانع جدی ای برای رشد وترقی به شمار نمی آید و نمی تواند انسان را از راه حق بازدارد.ازجمله افراد روشن دلی که این گفته را با عمل خویش ثابت نموده
    ۲-رسانه های ملی مانند صدا و سیما و جراید اطلاع رسانی و آشنا سازی مردم با معلولین خصوصاً نابینایان وکم بینایان و تغییر دیدگاه جامعه نسبت به توانایی های آنان ، می توانند مهمترین نقش را در راستای فرهنگ سازی جهت اشتغال نابینایان و کم بینایان ایفا کنند .

  7. ۱-شاید تا کنون این جمله را بارها شنیده باشید که معلولیت ، محدودیت نیست. این جمله تنها یک شعار توخالی نیست. بلکه برای اثبات آن شواهد فراوانی وجود دارد.
    در سرتاسر جهان بسیارند افرادی که علی رغم وجود برخی معلولیت ها توانسته اند در زندگی خود موفقیت های بی شماری کسب کند که شاید بسیاری از افراد عادی نتوانند حتی به نیمی از این موفقیت ها دست یابند
    گرچه فردمعلول است ولی اندیشه ام معلول نیست هیچ مَجهولی برای فکر من مجهول نیست

    ۲-وزارت آموزش و پرورش در یکی از مقاطع راهنمایی یا دبیرستان و در یکی از دروس علوم اجتماعی ، روانشناسی و یا ادبیات فارسی ، درسی را با عنوان آشنایی با افراد معلول بگنجاند ، تا به تدریج دانش آموزان امروز که آینده سازان جامعه خواهند بود ازاین طریق با توانمندی های معلولین و بخصوص نابینایان آشنا گشته و نسبت به تواناییهای آنها دیدگاهی مثبت داشته باشند

  8. هادی گفت:

    افراد نابینا با توجه به محدودیت بینایی که دارند سعی در تقویت سایر نعمات خداوندی خود بوده و بهتر بگویم قدر آنها را بیشتر دانسته اند. از سایر حواس خود استفاده کرده تا آنهارا جایگزین چشمهایشان نمایند.هرچند نوعی بی مسئولیتی ما افراد مثلا سالم جامعه برایشان اکثرا مشکل ساز بوده و هست.
    اکثر دوستان روشندل متکلمهای بینهایت خوبی هستند حیف است از این استعدادهای این عزیزان در مقوله نویسندگی و همچنین گویندگی همچون رادیو استفاده نشود.
    ۲۳ مهر روز عصای سفید گرامی باد
    هادی نعلبندی از یزد

  9. جواب سوال ۱
    وجود مهارت هایی چون همکاری، مسئولیت پذیری، همدلی، خویشتن داری و خوداتکایی، از مؤلفه های رشد اجتماعی نا بینایان در جامعه به شمار می روند
    جواب سوال ۲
    حمایت و پشتیبانی سازمانها و ادارات خصوصی و دولتی از نابینایان و کم بینایان می تواند راه را برای اشتغال آنهاهموارتر سازد

  10. آنان قادرند با استفاده از تغییر در برنامه ها، شیوه ها و مواد آموزشی، به تحصیل بپردازند و نقش های کارآمدی در جامعه را بر عهده گیرند. متأسفانه، بدون شناخت کامل از میزان توانایی ها و قابلیت های ایشان و پیش از تکیه کردن بر توانایی هایشان، بر ناتوانایی های آنان تأکید می شود که باید این طرز تفکر را از بین برد

    یکی از روشهای مفید برای اشتغال نابینایان و کم بینایان تشکیل شرکتهای تعاونی توسط خود نابینایان و کم بینایان می باشد تا از این طریق آنان وارد عرصه تولید و اشتغال کشور گردیده و فعالیت اقتصادی انجام دهند. بنابراین پیشنهاد می گردد وزارت تعاون ، تسهیلات و امتیازات ویژه ای را برای حمایت از تشکیل تعاونیهای کاری و شغلی معلولین و بویژه نابینایان و کم بینایان درنظر بگیرد

  11. سلام روز عصای سفید را حضور روشندلان گرامی تبریک میگم.

    واقعیت این است که آنان قادرند با استفاده از تغییر در برنامه‌ها، شیوه‌ها و مواد آموزشی، به تحصیل بپردازند و نقش‌های کارآمدی در جامعه بر عهده گیرند. متأسفانه، بدون شناخت کامل از میزان توانایی‌ها و قابلیت‌های آنان و پیش از تکیه کردن بر توانایی‌هایشان، بر ناتوانایی‌های آنان تأکید می‌شود

    رسانه های ملی مانند صدا و سیما و جراید اطلاع رسانی می توانند با آشنا سازی مردم با معلولین خصوصاً نابینایان وکم بینایان و تغییر دیدگاه جامعه نسبت به توانایی های آنان ، مهمترین نقش را در راستای فرهنگ سازی جهت اشتغال نابینایان و کم بینایان ایفا کنند

  12. صدیقه معصوم بیکی گفت:

    تمام گل های سرخ و بنفش دنیا، تمام لاله ها و زنبق های جهان را به تو تقدیم می کنم، حتی اگر نتوانی رنگ هایشان را ببینی.

    از دیرباز تاکنون نابینایان در حوزه‌های مختلف هنری فعال بوده و موفق شده‌اند آثار ماندگاری از خود بر جا گذارند
    حساسیت انگشتان افراد نابینا خیلی زیاد است. کسانی که توانایی دیدن ندارند، خط بریل و خواندن کتاب‌هایی که با این خط نوشته شده را خیلی سریع‌تر می‌آموزند. بعضی از آنها حتی می‌توانند متن‌های غیربریل را هم با لمس برجستگی‌های خط بخوانند
    **********************************************************
    یکی از موانع اجتماعی که بر سر راه اشتغال نابینایان و کم بینایان است عدم وجود اطلاعات صحیح و کافی در مورد این قشر در جامعه وناتوانی برقراری رابطه بعضی از مردم با آنهاست
    باید استعداد ها و توانایی های نا بینایان و کم بینایان را بررسی و مورد سنجش قرار داده شود وبا توجه به مهارت ها و استعداد هایی که دارند درپستهای شغلی قرار داده شوند
    باید شغل مناسبی در بازار کار متناسب با توانایی و تخصص نابینا برای او در نظر گرفت محیط شغلی پویائی را برای نابینا فراهم ساخت اگر رسانه ها تواناییها را به تصویر بکشند، اگر نوع رفتار و کار در خانه، کار با رایانه، موسیقی، و کارهای مدیریتی و آشپزی و خیاطی دختران نابینا را در تلویزیون و رادیو مطرح کنند و در قالب فیلمهایی که پر طرفدار هستند نشان دهند، و بدین بحثها خیلی اشاره کنند، مردم هیچوقت به چشم یک انسان ناتوان به آنها نگاه نمی کنند. صدیقه معصوم بیکی

  13. جواب سوال اول:
    نابینایان با افراد عادی هیچ تفاوتی ندارند، آنان می توانند همه کاری انجام دهند و هیچ محدودیتی در کارهای روز مره ندارند. و از لحاظ جسمانی نیز کاملاً توانا هستند.
    آنها با رایانه می توانند مانند افراد عادی کار کنند و هیچ محدودیتی ندارند جز کارهای عکسی و گرافیکی.
    آنهادر عرصه موسیقی، آهنگسازی و … بسیار قوی کار می کنند.
    آنان در کارهای اجرایی مانند مدیریت، ریاست، معاونت و … نیز می توانند به راحتی فعالیت کنند. برای این کار از منشیهای قابل اعتماد برای نوشتن نامه ها و دستورات و همچنین از افراد قابل اعتماد در زمینه فعالیت خود کمک می گیرند ولی خود کاملاً مدیریت قوی دارند.
    آنان درعرصه هنر مانند بازی در نمایشهای رادیویی و مجریگری نیز فعالیت خوبی دارند.
    حقوقدانان نابینا با گرفتن مجوز وکالت، به خوبی کارهای موکل خود را انجام می دهند. به راحتی میتوانند پرونده های سنگین و پیچیده را حل کنند.
    آنان نیز در عرصه ورزشی نیز خیلی فعالند، ورزشی مخصوص برای نابینایان هست به نام گلبال که این بازی با توپ است. به جز گلبال، آنان در ورزشهای دیگری مانند دو میدانی، فوتبال نابینایان، کشتی و … نیز فعالیت دارند.
    نابینایان می توانند تا مقطع فوق دکترا و بالاتر درس بخوانند و در کارهایی مانند اساتید دانشگاه، دبیری، و کارهای اجرایی فعالیت داشته باشند.

    جواب سوال دوم:
    با توجه به پیشرفتهای علمی و تکنولوژی امروزی جدید برای نابینایان فرصتهای شغلی دربستری مناسب ایجاد شود
    سازمان فنی و حرفه ای کشور در راستای توانمدسازی حرفه ای نابینایان و کم بینایان اقدام به تأسیس واحدهای آموزش فنی و حرفه ای برای آنان نماید. تا با آموزش مناسب نابینایان و کم بینایان و با استفاده از تکنولوژیهای جدید و نرم افزارهای موجود، آنان را برای ورود به عرصه های مختلف شغلی در جامعه، آماده کنند

  14. به نام خدا

    روشن دل فردی است لایق، کارآمد، دارای اعتمادبه‌نفس، ماهر در برخی کارها، شجاع، باعرضه، خلاق، شاد و… و مشابه افراد بینا که در متن زندگی خانوادگی و در اجتماع جایگاه محکم و تثبیت‌ شده‌ای دارند
    آنان باضربه زدن به جسم مورد نظر، می توانند اندازه و وزن آن را تخمین بزنند.آنهااز چنین مهارتی برای تعیین موقعیت اشیا استفاده می کنند و به نوعی حس ششم آنان قلمداد می شود.فرد نابینا با تحلیل بازگشت امواج صوتی از اجسام می تواند محل دقیق آنها را تعیین کند

    حقوق شخصی و اجتماعی نابینایان و کم بینایان با سایر افراد جامعه برابر است
    این افراد نیازی به ترحم و دلسوزی دیگران ندارند
    نابینایان و کم بینایان نیز همچون سایر آحاد مردم خواهان ورود به عرصه کار و اشتغال هستند
    سازمانها و ارگانهای مربوطه با اجرای فرایند توانمندسازی حرفه ای و شغلی ، آنهارا یاری دهند تا به استقلال شغلی برسند
    اینگونه افراد می توانند مانند دیگران زندگی فردی و اجتماعی خود را اداره نموده ، نه تنها سربار خانواده و جامعه نباشند بلکه می توانند با پیوستن به بازار کار بر تولید ملی بیافزایند

  15. *روشندلان با بهره گیری از دیگر توانایی های جسمی خود،مانندآشپزی، تحصیل ، انجام کارهای روزمره و حتی ورزش از افراد بینا پیشی گرفته و بسیاری از افراد روشندل به مدارج بالای علمی رسیده اند.

    * برای حضور نابینایان در بازارهای کار علاوه بر مسوولان مردم نیز باید به توانمندی این قشر اعتماد کرده و در بخش خصوصی نیز مسوولیت هایی به نابینایان سپرده شودهمچنین تعداد بیشتری از شرکت ها و دستگاه های اجرایی اقدام به جذب و اشتغال نابینایان کنند
    با تشکر امین مختاری حسن آباد

  16. فرحناز قانع عزآبادی گفت:

    * نابینایان افرادی با استعداد و توانمند هستند که بیشتر با تلاش خود مدارج ترقی را طی می‌کنند.چنانچه به افراد نابینا فرصت داده شود و آنان نیز قدر دیگر توانایی های خود را بدانند می توانند پابه پای همسالان بینای خود در عرصه های آموزشی فعالیت کرده و بدرخشند.
    ۱- توانایی های فردی از قبیل پخت و پز-کار با رایانه-صنایع دستی-خیاطی – تمیز کردن – پوشیدن و مراقبت لباس و غیره
    ۲- توانایی های اجتماعی از قبیل مهارت های ارتباطی شخصی :مهارت های غیرکلامی و مهارت های کلامی – روابط بین فردی – فعالیت های تفریحی جمعی و اجتماعی – دوست یابی و غیره

    * كسب فرصتهاي شغلي ، بهترين فرصت براي شخص معلول است تا با قرار گرفتن در محيط كار ، كسب استقلال كند و ضمن بروز توانمندي هايش به هويت بخشي خويش بپردازد.
    از راه کارهایی که شرایط اشتغال آنان فراهم می کند:
    ۱-ارایه آموزش های فنی وحرفه ای می تواند بسیاری از مشکلات اشتغال روشندلان رارفع کند
    ۲-دستگاههای اجرایی باید از توان نابینایان استفاده کنند
    ۳-نهادهای مردمی و تشکل های غیر دولتی می تواند با مشارکت خود بخشی ازمعضلات و مشکلات کنونی اشتغال جامعه نابینایان را کاهش دهند.
    ۴- ایجاد آگاهی و بینش درست در کارفرمایان نسبت به این قشر از جامعه
    ۵- برگزاری دوره های آموزشی کار برای آنان
    ۶- تغییر نگرش منفی به نابینایان نسبت به توانایی ها و مهارتهایی که دارند
    ۷-اگر مسئولان ودستگاه ها به حقوق و تکالیف قانونی خود در قبال روشندلان عمل کنند.مسلما بخش وسیعی از مشکلات و معضلات اشتغال نابینا یان کاسته خواهد شد.
    فرحناز قانع عزآبادی

  17. ناشناس گفت:

    باسلام،
    باتوجه به اینکه امروز دهم آبان روز اخر فرصت شرکت درمسابقه میباشد
    لطفااگرامکانش وجود دارد زمان مسابقه رایک یا دوروز دیگر تمدید کنیدتابتوانیم هم درمسابقه شرکت کنیم وهم اینکه مطالبی که میفرستیم کامل وجامعتر باشد،،،،
    ممنون میشم اگر این لطف را به خاطرمن ودیگرکاربران اینترنت انجام دهید
    باتشکرموفق باشید.

    پاسخ:
    باسلام خدمت شما دوست عزیز.خاطرنشان می شود مدت زمان مسابقه زیاد بوده است اما به خاطر احترام به درخواست شما مدت زمان مسابقه را تا تاریخ ۱۲آبان تمدید می کنیم.موفق باشید.

  18. محرم زاهدی گفت:

    سوال ۱:
    فرد نابینا که هیچ دریافت وشناختی ازدنیای اطراف خودنداشته،وحتی بابعضی مفاهیم ساده مثل رنگهاآشنایی ندارندازهمان کودکی یادمیگیردکه بایدحواس دیگرخودمانندلامسه،چشایی،بویایی وشنوایی خودراتقویت وبهبودبخشد،تابتواندنیازهای حس بینایی را باین حواس جبران کنند،واینگونه است که یادمیگیرندکه آنچه راکه درزندگی ندارد،بایدتوسط آنچه که داردوجزوداشته های واقعی اومیباشدراجبران کند واستفاده کنندو وادمهایی قانع میشوند،،،ازهمان کودکی،چون همیشه کسی برای انجام کارهایشان درکنارشان نیست یادمیگیرندکه بایدروی پای خودبایستندومستقل وبدون احساس نیازبه دیگران کارهایشان راانجام دهند
    وقتی درمقابل اکثرمردم،رفتاری به جزترحم ودلسوزی وحتی مسخره شدن رانمیبینند،ودربرابرنگرشهای مختلف مردم بردبار وصبورازخودنشان میدهندیادمیگیرندکه بایداعتمادبه نفس خودراتقویت کنندوبمرور آن راتبدیل به عزت نفس میکنند
    وقتی درزندگی میبیننداغلب افرادمایل به نزدیک شدن به آنهانیستندوانتخابی برخوردمیکنندوتضادودورویی دارند،یادمیگیرندکه مثل آنهانباشندودرعوض دربرخوردبادیگران باصداقت ویکرنگی برخوردمیکنندواینگونه است که اغلب نابینایان افرادی راستگوهستندودرحرفهاورفتارشان صداقت وجوددارد
    در دوران زندگی بارهاباخود درتضادبوده اندکه چراخداوندآنهارااینگونه نابیناآفریده است،ولی وقتی متوجه میشوندکه افراد عادی وبینانه تنهاشکرخدارانمیکنندبلکه ازچشمانشان درجهت لذتهای دنیوی وگناه استفاده میکنندمیفهمندکه شایدخداآنهاراخیلی هم دوست دارد،چون میگویندخداوندهرکسی رابیشتردوست داردنعمتهای کمتری به اومیدهد،واینگونه است که یادمیگیرنددرهمه حال برای داشته ونداشته هایشان خداراشکرکنندواورا تاحدی دوست میدارند،گویی که انگارخداراباچشم دل میبینند
    تمام اینهاکه گفته شدبه غیرازکارهایی است که آنهاانجام میدهندوهیچ آدم عادی باچشم بسته نمیتواندانجام دهد،چون شایدگفته شوداین کارهاخیلی هم مهم نبود،ودرجواب فقط کافی است برای دقایقی چشمانتان رابه روی دنیاوروشنی ببندی،تاببینی درآن هنگام واقعا باچشم بسته قادرهستی چکارکنی،آیاحتی میتوانی به یک طرف دیگراتاقت بروی،،،پس میبینی اینهامهارتهای فردی واجتماعی مهمی است که یک نابینا انجام میدهد
    ■■■■■■■■■■■■■■■■■■
    سوال دوم:
    چون خواسته شده فقط حرفهارابه صورت پیشنهادبگوییم وبحاطرکمبودجابرای نوشتن ،پس به ناچاربه صورت خلاصه مطالب وپیشنهاداتم رامیگویم
    اولین ومهمترین وآشناترین مورد،عزم وتلاش جدی دولت برای عملی شدن قانون حق اشتغال ۳درصدی معلول وبه خصوص نابینایان است،که متاسفانه فقط درحدیک قانون نوشته شدوهیچ ارگان،نهادی مثل آموزش پرورش،صداوسیما،مخابرات خودراملزم به رعایت این قانون نمیکنند
    *تشکیل گروههای مستقل،و ان جی او به نحوی که نابینایان کناریکدیگرجمع شوندتاعلاوه برصحبت ونشاط وتعامل آنهابا همنوع خود،بتوانندازتجربیات یکدیگردرجهت اشتغال استفاده کرده،بشرطی که نهادهای مرتبط مانندبهزیستی ،درجهت فراهم کردن مکان ولوازم موردنیازاین گروهها کمک وهمکاری کنند
    *حمایت مستقیم دولت ازتمام کارفرمایانی که نابینایان رادرجهت اشتغال جذب میکنندوبه نظرمن این حمایت میتواندبه چندشکل انجام شود،،،پرداخت حق بیمه کارگران نابینایی که کارفرمابایدهزینه هایش رابپردازد،،،به اصطلاح معافیتهای مالیاتی این قبیل کارفرمایان ویا مخارج مشابه،،،حمایت دولت وکارخانجات مرتبط ازکارفرما درجهت بازاریابی متناسب با لوازمی که کارفرماتولیدمیکند
    این قبیل حمایتهای دولت کارفرمایان راتشویق به جذب افرادنابینامیکند
    *دادن وامهای خوداشتغالی به نابینا،،چون احتمالا افرادنابینای زیادی وجوددارندکه حرفه ومهارت کافی رادارندولی برای ایجادمکان ولوازم موردنیازتوانایی مالی ندارند
    *به وجودآوردن داشنگاههایی که فقط اختصاص به افرادمعلول وخصوصانابینایان داشته باشدتادراین داشنگاهها رشته های تحصیلی که میتواندمتناسب بانیازنابینا وآینده شغلی نابیناباشدتدریسشده ومدرک دهند،،شایدگفته شودجداکردن نابینایان ازافرادعادی درداشنگاهها باعث صدمه روانی شودولی درمقابل مشکل بزرگی به نام اشتغال،به نظرم این مشکل قابل توجه نیست
    *حمایت مالی دولت بابت تحصیلات برای افرادنابینا
    *به وجودآوردن مکانهاومراکزی جهت آموزش تخصصی درزمینه صنعت،چون بخش زیادی ازاشتغال کشوربه صنعت وابسته است،ونابینامیتواندآنچیزی که متناسب باتوان ونیازمنطقه مکانی خودمیباشدرایادبگیردودارای تخصص شود
    *به وجودآوردن مراکزورزشی درتمام سنین ازمبتدی تاپیشرفته،،تاعلاوه بربه وجود آوردن روحیه نشاط وسرگرمی وامیدبه زندگی ،راهی برای نابینایانی باشدکه بتوانندباطی کردن مراحل ورزشی خودراتابالاترین رده های ملی رسانده،واین خودبخود هم باعث پشتوانه شغلی برای نابینا میشود،وهم اینکه با بودن روحیه نشاط برای نابینا،خودبخود او را وادار به تحرک ونشاط برای زندگی میکند
    *واگذارنکردن تمام نهادها وکارخانجات دولتی،،چون به نظرمن باخصوی شدن ،اغلب کارفرمایان فقط به منافع مادی خودفکر کرده وحاضربه جذب نابینا نیستند
    *به وجود آوردن مکانهایی درسطح همه شهرها برای افرادنابینادرجهت آموزش کامپیوتر،،چون باپیشرفت علم وتکنولوژی قسمت زیادی ازبرنامه ریزیها ودستگاهها باکامپیوتر انجام میگیردویادگیری کامپیوتر باروش مخصوص برای نابینا میتواندبه راحتی آینده شغلی اوراتامین کند
    *به وجود آوردن مراکزی درسح شهرهابرای آموزش نوازندگی وخوانندگی،،چون این دوموردمیتواندتاحدزیادی برای شغل به نابینا کمک کند
    *به وجود آوردن مراکزی برای تامین سرویسهای موردنیازمراکزی که نابینایان درآن کارمیکنند،چون فکرکنم رفت وآمد منزل تامحل کاربرای نابینایان خیلی سخت والبته هزینه بر باشد
    *ودرآخرحمایت مستقیم مالی تاحدامکان ازخانواده های افرادنابینا،تاعلاوه برنابینا،خانواده های آنهارامشتاق به کمک به فردنابیناکند،چون هزینه های فراهم آوردن وپیداکردن سغل برای نابینا هزینه براست
    ودرآخرامیدوارم که تمامی افرادجامعه،دولت ومسئولین افرادنابینا رابه عنوان جزیی ازاین اجتماع بپذیرند،جزیی که حق زندگی،نشاط،وحرکت دارد،وچون آنها نمیبینندفکرنکنیم که متوجه چیزی نمیشوند،
    ان شاا…
    ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
    محرم زاهدی
    ساکن استان مرکزی،اراک
    فرزندعلیرضا

  19. امیرمنصورغلامی گفت:

    سلام
    سوال اول،تواناییهای فردنابینادرزمینه های فردواجتماعی
    درنگاه اول شایدیک فکربه ذهن مابیایدوفکرمیکنیم که نابینا ناتوان است ونیازبه ترحم ودلسوزی دارد،چون این شایدتنهاوبیشترین نگاه جامعه به افرادنابینا باشد،،،،اما بایدواقعادیدنابینادرقبال مشکلی که داردچه کارهایی انجام میدهد،،فرض کن درلحظه ای برق میرودودرتاریکی مطلق فرومیروید،آیاواقعا قادرخواهی قدم ازقدم برداری،واگرهم برداری ممکن بادردسرومشکل همراه باشد،،وسریعابه دنبال کبریت،چراغ قوه،موبایل میگردی تاروشنایی خانه راروشن کنی،چون ازتاریکی میترسی،ودچارترس وهراس میشوی و اگر درآن شرایط تنهاهم باشی این ترس وهراس، برایت چندین برابرمیشود،پس اینجاست که میفهمی یک نابینا برای سالهای متمادی درتاریکی دنیای خودزندگی میکندوبه جزتاریکی هیچ چیزنمیبیند،وذره ای ترس به خود راه نمیدهد،وبا آرامش به زندگی خودادامه میدهدوبه راحتی باچشمان بسته به هر جایی که دلش بخواهدمیرود،پس بی انصافی است که این راازبزرگترین توانییهای نابینایان ندانیم،،شایدبارهادیده باشیم که افرادمختلف بانگاه حس ترحم به نابینادارندوحتی افرادنابینا وکم بینا رابشدت مسخره میکنند،،واقعاکدام یک ازماقادرخواهیم بااعتمادیه نفس،وباآرامش درمقابل تمام بی احترامیها،مسخره کردنها،وترحمهادرهرجمعی حاضرشویم،وتبدیل به آدم افسرده ای میشویم که حاضرنیستیم باکسی درارتباط باشیم،ولی یک فردنابیناباوجودتمام مسائلی که گفتم،نه تنهادچارافسردگی نمیشود،بلکه برعکس روحیه اعتمادبه نفس خودراتقویت میکندوآن رابه عزت نفس رسانده،ودرهرجمع،واجتماع وهرمحیطی حاضرمیشودوبه راحتی باتمام افراد بانهایت احترام رابطه برقرارمیکند،و ذره ای ازرفتاردیگران ناراحت نمیشود،،کدام یک ازماقادربه تحمل چنین شرایطی هستیم،،،
    شایداگرهریک ازماکوچکترین مشکل درجسم ویاروح خودداشتیم،آن رابهانه ای برای درس نخواندن خودمیکردیم،ومیگفتیم وباوجودآن مشکل ما آینده ای نداریم،ونمیتوانیم بااعتمادبه نفس به مدرسه برویم،ولی یک فردنابینا باوجودنداشتن چشم که عامل اصلی ومهم باری یادگرفتن درس وتحصیل میباشد درمحیط کلاس ودرس حاضرمیشود،ونه تنهاتنبلی وسستی ازخودنشان نمیدهدبلکه برعکس ،بادرس خواندن خودرابه بالاترین درجات تحصیلی وعالیه میرساند،،،کدام یک ازما قادر هستیم اینگونه باشیم،،،،شایددرازدواج برای بسیاری ازمابرای انخاب شدن وانتخاب کردن چهره وظاهرخود وطرف مقابل برایمان یک اصل باشد،واگر کوچکترین عیبی حتی ساده داشته باشیم،نمیتوانیم خودرابرای ازدواج مناسب ببینیم وهیچ وقت معیارهایی چون ایمان،تقوی که آمیزه های دینی مامیباشدراالگوومعیاربرای خودقرارنمیدهیم،واکثراترجیح میدهندبه صورت مجردزندگی کنند،ولی نابینابدون درنظرگرفتن چهره طرف،خودرابرای ازدواج آماده میکندوفقط ایمان،تقوی،و…راجزوشریاط ازدواج وهمسرش میداند
    واگرمایک مشکل جسمی داشته باشیم آن رابهانه ای برای تنبلی وکارنکردن قرارمیدهیم وبسادگی اززیربارمسئولیت زندگی شانه خالی میکنیم،ولی یک نابیناباوجودمشکلش تمام تلاش خودرابرای اشتغال واستقلال درزندگی به کارمیگیرد،وباوجودنابینایی باوجودتمام مشکلات موجودبرای خودتاحدممکن شغلی فراهم میکندوبدون نیازمالی به هیچکس به زندگی ادامه میدهد،،،،،،وبه واقع فقط کافی است ماخودراجای یک نابیناقراردهیم تابفهمیم قادربه انجام چه کاری هستیم،،واینجاست که توانایی نابینا آشکارمیشود
    ___________________
    سوال دوم،پیشنهادهای شمابرای اشتغال نابینا
    شایدبه طاهر صحبتها،برنامه ها،قوانین و…برای اشتغال نابینایان شده استولی دراینجا بزرگترین مشکلی که وجود دارد واگر این مشکل حل نشود شاید هیچگاه به راستی مشکل اشتغال نابینا به صورت اسای حل نشود،وان نوع بینش،نگرش ودیدگاه مردم به نابینایان است،چون تا زمانی که مابااین دیدبه نابینا نگاه کنیم،واورافردی که مستحق ترحم ودلسوزی ببینیم،وفکر کنیم فردنابینا باید تکدی گری کند چون قادر نخواهد بودکاری انجام دهد،وهیچ توانایی ندارد،مشکل اشتغال نابینایان همچنان بدون حل باقی میماند،،،وگرنه ازنطرقوانین درقانون برای این مشکل راه حل وجود داردوآن قانون سه درصدی است که دولت باید ۳درصدازاشتعال را به آنهابدهدولی وقتی کارفرمانابینا رافردی ناتوان ببیندهیچ وقت او رابه اوکارنمیدهد،،،
    آیا وقت ان نرسیده که درجامعه یک خانه تکانی فکریونگرشی انجام دهیم،،وباید در راس همه صداوسیما،مطبوعات باید به صورت مستمردر برنامه های تلویزیونی،تبلیغی کاری کندکه همه ماباورکنیم ویقین داشته باشیم که نابینایی که قادر است چنین مهارتهایی رادرزندگی به دست اورد،ازپس انجام شعل خود برمیاید،ودولت خودبایدبخشی ازنیازکارخانجات را بهصورت مستقیم به نابینایان بدهد،وباید برای نابینایان ومعلولان نماینده در مجلس وجود داشته باشد،چون تا زممانی که دربالاترین سطح تصمیم گیری کشورازمعلولان ونابینایان نماینده ای وجود نداشته بااشدکسی حاضرنیست آنها راببیند،باید دردانشگاهها رشته های مورد نیاز به وجود اید،،،،،باید درمراکز تحصیلی،علاوه بر دبیرستان ،هنرستانهایی به وجود آید تانابینایان نیز تخصص مورردنیاز رابه دست بیاورند،،ودولت باید مشاغل مرتبط بانابینا راشناسایی وخودش مستقیما باشناسایی نابینایان ،آنها را استخدام کند،واگر کار این کار باواسطه باشد،کسی نابینارابه خدمت نمیگیرد
    ودوست عزیز تعییر درنگاه ونگرش به نابینایان ازخودمان شروع میشود،چون همه فکر میکننداین تعییر را باید فرد دیگری انجام دهد نه خودمان
    ___________________
    امیرمنصورغلامی
    بیست ودوساله
    دانشجو

  20. مریم کرکچی گفت:

    درابتداسوال دوم را به دلیل اهمیتش جواب میدهم،،یعنی پیشنهاهای شمابرای اشتغال نابینایان
    من دیده ام که بعضیهامیگوینددولت ویا افرادخیر مبلغی رابه عنوان مستمری به نابینایان بپردازندوخودراازقیدوبندتولیداشتغال وفراهم آوردن زمینه ،ولوازم اشتغال برای نابینا یان ،خلاص کندامادراینجاواقعیتی مهم وجوداردواین میباشدکه بخش مهمی ازشخصیت فردنابینابه میزان پذیرش اجتماعی او بستگی داردواگر نابیناخودرافردی بی کفایت،بیفایده وسربار خانواده وجامعه ببیند،آنموقع تمام هویت وشخصیت خودراازدست میدهدونداشتن شغل ممکن است آسیبهای روحی روانی زیادی برای نابینایان به وجوددارد
    درابتدابایدموانع وعوامل تاثیرگذاربراشتغال رافهمیدودرجهت حل آن اقدام کردوگرنه ازلحاظ معرفی شغل میتوان شغلهای زیادی رامعرفی کرد،وفکرکنم چیزی حدود ۱۰۵ نوع شغل وجود داردکه نابینا قادراست به راحتی آن راانجام دهدوبه عنوان مثال
    تلفنچی،مامورآسانسور،ماساژور،فیزیوتراپ،مسئول پانچ درادارات،گویندگی در رادیو،دوبلر فیلمها وسریالهای خارجی،دبری،مترجم،کارشناس راهنمایی تحصیلی،مشاورامورتربیتی،روان شناس،جامعه شناس،اپراتورتلفن،نماینده شورای شهر،وکالت،قاضی ونوازندگی،خوانندگی،فعالیتهای مختلف دراینترنت،کارباکامپیوتر،وشغلهای دیگر
    اولین مانع ازبین بردن موانع اداری واجرایی درادارات درجذب نیرواست،چون بعضا شرایطی رابرای استخدام قیدمیکنندکه حتی افرادعادی نیزقادر به مرتفع کردن آن نیستند،واگرقرار است ازنابیناحمایت شودبایدقوانین متناسب باآنهاباشد
    اجرایی وعملی شدن قانونی که ادارات وکارخانجات موظف هستند۳ درصدازنیازانسانی خودرااز نابینایان تامین کنند،
    مساله دیگرمساله رفت وآمدنابینایان ازمحل کارتاتامنزل است،که متاسفانه به خاطرکافی نبودن علایم تشخیصی وهشداری درخیابانها،ادارات،کارخانجات و..نابینایان قادربه ترددنیستندویابه سختی ترددمیکنندویابایدیک نفرآنها رادررفت برگشت همراهی کند
    موردبعدفرهنگ جاری درجامعه که میگوید نابینا قادربه انجام هیچ کاری نیست

    عدم دسترسی وکافی نبودن امکانات برای دسترسی نابینایان به اینترنت،روزنامه و…است چراکه اگر نابینابتواندبه اینترنت وروزنامه های مخصوص به خودشان دسترسی داشته باشدشایدبهتروسریعتربتوانندشغل موردنظرویا شرایط رابرای فراهم شدن شغلشان بدست بیاورد
    فراهم آوردن امکاناتی درزمان تحصیل وبه صورت تلفیقی ،تانابیناعلاوه برتحصیل به صورت تئوری بتواندحرفه ای یادبگیرد،که درجامعه فقط ازلحاظ تئوری به نابیناآموزش میدهند
    نبودن وتاسیس شبکه های اجتماعی ،بلاگ وسایتهای مختلف.. تاتاسیس وبلاگ وسایت منبعی برای درامد واقتصادنابینا شودوهم اینکه بتوانند بادسترسی به نیازمندیهای مختلف سریعتر شغلی بدست بیاورند
    معرفی شعلهایی که نابینالازم است آنهارادانسته ویادبگیرد،چون خیلی ازنابینایان تنها شغلهایی راکه میشناسنداپراتوری تلفن وتلفنچی بودن است
    پایین آمدن سطح انتظارجامعه وبه خصوص نابینایان درباره شغل،چون برخی نابینایان فقط درصورتی مشغول کارمی شوندکه استخدامی باشد،واگر این مسیررابه مروروباتوقع پایین طی کندموفقتراست.
    دادن وامهایی به نابینایانی که متقاضی هستندتا به ماننددیگرافرادعادی که میخواهندباسرمایه ،تخصص خودرابا تاسیس یک مغازه عملی کنند بتوانند این کار راانجام دهند
    وشرط تمام اینهااین هست که نسبت به نابینایان تبعیض قائل نشوندوبرای آنهانیزماننددیگرافرادجامعه برنامه ریزی داشته باشند
    =======
    سوال ۱،که درموردمهارتهای فردی کاجتماعی نابینایان است
    اولین مهارت آنها این است که باوجودنداشتن بینایی به خوبی قادرهستندتمام کارهای روزمره وشخصی خودراانجام دهندوازحواس خودبه خصوص شنوایی به خوبی استفاده وبهره ببرند
    دربین تمام گرههای معلول وحتی مردم عادی ،افراد نابینا ازلحاظ ناهنجارهای اجتماعی مثل اعتیاد،خلاف ،خودکشی وغیره کمترین آمار رادارند،البته این نتیجه گیری باتوجه به تمام افرادنابینایی است که دیده ام،وحتی اغلب آنها گرایشات دینی خیلی قوی ومحمکمی دارند
    افرادنابیناباوجودنقصشان این تردیدرادردیگران به وجودمی آورندکه نمیتوانندورزش کنند،ولی درعمل میبینیم نه تنها ورزش میکنندبلکه خودراتابالاترین رده های ملی بالاکشیده وباعث افتخارآفرینی برای خود و کشورهستند
    افرادنابیناباوجود نابینایی به تحصیل خود ادامه میدهندوحتی تابالاترین مراتب درسی پیش میروند،با وجودیکه دربسیاری ازمدارس کشورهیچ امکانات ولوازم کمکی برای نابینا وجودنداردو فرد نابیناباید به تنهایی وبه سختی ازعهده درس خواندنش بربیاید
    افرادنابینادارای حالات معنوی زیادی هستندوبرخلاف انتظار دیگران که فکرمیکنندباوجودنداشتن بینایی نابینا نبایدشاکرخداباشدولی درعمل معنویات قوی دارند،،،
    نابیناقادراست به تنهایی ودرصورت فراهم بودن شرایط ،کارکند وتمام نیازهایی مالی خودوخانواده اش راتامین کند،،،
    افرادنابیناافرادی فوق العاده صبورومهربان هستندوهمیشه احترام دیگران رانگه میدارند
    افرادنابیناخیلی کم از زندگی خودشکایت میکنند
    واینکه افرادنابیناباوجوددنیای تاریکی که برایشان وجوددارد به جای افسرده شدن ونشستن درحانه وغم وغصه خوردن،همیشه دنبال راهی برای نشاط وسرگرم شدن خودشان درجامعه هستند
    باآرزوی موفقیت برای همه به خصوص نابینایان
    _______
    مریم کرکچی

  21. محمد جواد لطفی لو گفت:

    پاسخ سوال اول :
    از عواطف و احساسات فوق العاده ای برخوردارند…
    دارای هوش ، قدرت حس لامسه بالا ، حس ششم، بالا بودن حس شنوایی…خوب گوش می دهند…توانایی تصویر سازی ذهنی فوق العاده ای هستند…
    می‌توانند از پژواک صدای زبان یا ضربات انگشتان برای شناسایی اشیائی که دور از آنها قرار دارند استفاده کنند….
    از حافظه خوبی جهت حفظ قرآن و شعر و متن برخوردارند…برای مثال حافظان روشن دل قرآن….یا مثل شاعر معروف رودکی که حافظ قرآن هم بود…
    از استعداد موسیقی برتری برخوردارند…
    پاسخ سوال دوم :
    شغل : ماساژوری
    دلیل و توضیحات : قدرت لمس قویتر نابینایان نسبت به افراد بینا.
    فرد نابینا، مطمئنا از قدرت لمس بسیار بالاتری نسبت به افراد بینا برخوردار است. این موهبت لمس قوی ، بر اثر اجباری که در استفاده از لمس به جای چشم با آن روبرو بوده، از کودکی به صورت اکتسابی ایجاد شده است و در صورتی که از آن استفاده کند، به طور چشمگیری تقویت خواهد یافت.

    جالب است بدانید در دنیا، بهترین ماساژورها، کایرو پرتیک ها و فیزوتراپ ها، نابینا هستند چرا که این نابینایان هستند که از لامسه ی بسیار قوی، دستانی بسیار قوی و حساس برخوردارند.

    بهترین ماساژور، کسی است که حتی اگر از قوه ی بینایی برخوردار است، هنگام ماساژ، چشم هایش را ببندد، تمرکز کند، حواسش را به موارد جانبی معطوف نکند و فقط و فقط بدن مشتری یا ماساژ گیرنده ی خود را در نظر داشته باشد.

    با تشکر
    محمد جواد لطفی لو

  22. زینب کریمی گفت:

    سوال ۱:
    مستعد یادگیری سریع موسیقی
    دارای حافظه خوبی است – مثلا حفظ قرآن…
    استفاده از ضربات انگشتان برای شناسایی اشیاء.
    دارای هوش عالی ، قدرت حس لامسه بالا ، حس ششم بی نظیر.
    بالا بودن حس شنوایی(خوب گوش دادن)
    توانایی تصویر سازی ذهنی فوق العاده ای هستند.
    عواطف و احساسات استثنایی.

    ——————————–

    سوال۲ :
    شغل پیشنهادی : مربی رشته حفظ قرآن یا مربی رشته اذان
    به دلیل داشتن حافظه بالا و همینطور قدرت شنوایی بی نظیر نابینا

    ——————–
    زینب کریمی از قم

  23. علی اناری گفت:

    سلام چرا متن ازسالی من را تایید نکردید

  24. علی اناری گفت:

    برندگان کی اعلام میشه.

    پاسخ:
    باسلام .سعی می شود تا سه روز آینده برندگان معرفی شوند.
    همچنین درپاسخ به درخواست یکی از عزیزان که خواستار جایگزینی متن جدید ارسالی خود با متن قبلی شده است باید بگوییم به علت اتمام زمان مسابقه این کار مقدور نمی باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شبکه های اجتماعی
اوقات شرعی
لوگوی ما
آمار بازدید سایت

بازدید امروز : 327

بازدید دیروز : 98

بازدید هفتگی : 5233

بازدید ماهانه : 22246

کل بازديد سایت : 376025

بازديدکنندگان آنلاین : 0